Momsafregning – hvor skal man starte?

Momsafregning er en af de ting de fleste frygter at skulle gå i gang med, når der skal laves regnskab. Men det behøver ikke at være så slemt, hvis man går strategisk og selvfølgelig grundigt til værks. Hav styr på papirer, bilag og hav alt parat i momsregnskabet inden momsen skal registreres, for at få den mest smertefrie og korrekte momsafregning. Få også valgt et samarbejde med den rette revisor.

Hvordan fungerer moms?

Generelt set er moms en afgift til staten, som virksomheder ligger oveni prisen på deres varer eller ydelser. Det gør at virksomheden faktisk indsamler den afgift, der så skal betales tilbage til staten, når det er tid til at afregne moms. Momsen kan dog trækkes fra regnskabet, når virksomheden indkøber ting, og for nye virksomheder uden de helt store indtægter, kan det betyde at man skal have momspenge tilbage for de udgifter virksomheden har haft i perioden. For nemmest muligt at holde styr på momsen, kan du bruge er online bogføringsprogram fra https://mqrevision.dk/ydelser/valg-af-bogfoeringsprogram.aspx

Indberet din virksomhed til Skat

Er man en ny virksomhed, er det vigtigste at huske på, altid at få en kvittering for virksomhedens køb. Uden bilag, der dokumenterer udgifterne, kan de ikke trækkes fra i momsregnskabet. Skal man momsafregne for første gang, skal man registrere sin virksomhed hos Skat, da momsafregning skal gøres igennem Skats hjemmeside. Ved at oprette sin virksomhed hos Skat og have adgang til TastSelv Erhverv, er man godt på vej til at blive momsafregnet, da der inde på Skats hjemmeside er en momsberegner. Den udregner hvilken moms virksomheden skal betale ud fra de to tal virksomheden har i momsregnskabet; nemlig købsmoms og salgsmoms. Det kommer der et endelig momsbeløb ud af, der skal betales til Skat af virksomheden.